تبلیغات
نماز، فریضه ی الهی - عوامل جذب شدن به نماز

خوب است بدانید كه جذب دیگران به نماز ارتباط نزدیكی به نوع شخصیت افراد دارد ؛ چراكه براساس روان شناسی تربیتی شخصیت انسان ها از تیپ های گوناگونی است مثل شخصیت خودكار، سازش پذیر، بدگمان، افتاده، مبارزه طلب، تعدیل نیافته، ماجراجو، مشتاق، اخلاقی كه برای هر یك می توان از به یك یا چند روش از روش های متعددی كه در این زمینه وجود دارد استفاده نمود.

با در نظر داشتن نكته گفته شده برای اینكه بتوانید با موفقیت دیگران را به نماز خواندن تشویق نمائید دو پیشنهاد عمده را به شما هدیه می نمائیم:

پیشنهاد اول :
از بین بردن موانع این گونه افراد كه این موانع عبارتند از:

1- عدم اعتماد به نفس

بعضاً ممكن است فردی كه ( به خوصوص نوجوان ها ) اقدام به خواندن نماز می‌كند توسط دیگران مورد تمسخر قرار بگیرد در چنین شرایطی اگر اعتماد به نفس نداشته باشد از میدان بدر رفته و نماز را ترك كند.

در خصوص این افراد باید اعتماد سازی نمود و آن ها را به این نكته تذكر داد كه نباید انسان با حرف مردم زندگی كند و به قول معروف دم دروازه را می شود بست اما دهان مردم را نمی شود بست.

2- گناه

راه برطرف نمودن این مانع، آشنا نمودن این گونه افراد با پیامدهای منفی گناهان و تشویق به ترك گناه و معاصی كوچك و بزرگ از جمله ترك تماشاى فیلم ها و صحنه هاى مبتذل و آلوده به گناه و همین طور حضور در محیط هاى ناسالم می باشد .

شما می توانید برای شناساندن گناهان وی را به خواندن كتاب گناهان كبیره شهید دستغیب و همین طور كتاب گناه‏شناسى، محسن قرائتى تشویق نمائید.

گاهی پدر و مادرها می‌گویند: آقا من به او گفتم گوش نداد. دیگر حوصله‌ام نمی‌رسد. خدا گفته: به بچه‌ات كه سفارش نماز می‌كنی باید حوصله كنی. «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها» ، «وَ أْمُرْ» امر كن، «أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ» یعنی بچه‌ات را وادار كن نماز بخواند، بعد می‌گوید: «وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها» آیه‌ی قرآن است كه خواندم. یعنی مقاومت كن. نگو: ده بار گفتم گوش نداد.

3- دوستان ناباب

وجود دوستان ناشایست درانحراف آدمی به سمت ناهنجاری های اخلاقی بسیار موثر است. چه بسا جوانانی كه در مسائل دینی علاقمند و به دینداری خود را غبند و لیكن در محیط های مختلف از قبیل محل هایی كه در آن زندگی می كنند یا محیط كار و تحصیل كه در آن ساعاتی را سپری می سازند با افرادی آشنا شوند كه كارهاى نادرست انجام مى‏دهند یا حرف هاى لغو و بیهوده مى‏ زنند به مرور زمان موجب مى‏ گردد كه حالات و رفتار آنها در روح انسان تأثیر بگذارد و حال نماز و دعا و مناجات از انسان سلب شود و به تدریج او را در دام بی دینی و لاابالی گری گرفتار می كنند.

راهی كه در خصوص چنین افرادی توصیه می شود كنترل دوستان پیرامون خانواده می باشد ؛ لذا اگر دوستانى دارد كه اهل نماز نیستند و نسبت به مسائل دینى و شرعى توجه ندارند و از خانواده هاى لاابالى هستند باید به نحوى او را از آن ها جدا شد و دوستانى مناسب را جایگزین آنها نمود.

4- نا امیدی

احتمال دارد كه به دلیل انجام گناهان ؛ چنین شخصی از درگاه الهی نا امید شده و به همین دلیل دیگر نماز نمی خواند لذا به رحمت و مغفرت الهى امیدوارش نمائید به گونه ای كه گناهان و اشتباهات احتمالى كه ممكن است قبلا یا هم اكنون مرتكب شده باشد باعث یاس و ناامیدى وی نشود و به او اطمینان بدهید كه خداوند توبه پذیر است و در صورت توبه همه گناهان را هر چند خیلى بزرگ باشند مى آمرزد.

5- برآورده نشدن حاجت

برخی از افراد نیز بدلیل اینكه به خواسته های خود نمی رسند با خدا لجبازی نموده و به وسیله ترك نماز با خدا قهر می كند .

اگر كسی با خدا قهر كرده باید به او یادآوری شود كه : چه بسا چیزهایى كه انسان به آن دست می یابد ، ولى سرانجام بلاى جان و مایه اندوهش مى ‏گردد؛ و چه بسیار اموری كه در نظر انسان ناگوار و ناخوشایند است و گاه مورد نفرت او است ولی باطن و سرانجام آن برای او خیر و مبارك است ، قرآن كریم بر این حقیقت ریشه ‏دار انگشت گذاشته و می فرماید : و عسى ان تكرهوا شیئاً و هو خیر لكم و عسى ان تحبّوا شیئاً و هو شرّ لكم ؛ چه بسا چیزى را ناگوار بدانید ولى در واقع مایه خیر شما است و چه بسا به چیزى دل ببندید كه در واقع برایتان زیانبار است.( بقره:6 21 )

فطری بودن تشكر و سپاسگذاری در انسان
از ویژگی های فطری هر انسانی این است كه در مقابل نعمتی كه دیگران به وی عطا می كند سپاسگذار بوده و تشكر می نماید .

فطرت انسان خواهان تشكر از ولى نعمت است.

پیامبرخدا فرموده اند : «جبلّت القلوب على حبِّ من احسن الیها قلب‏ها »( بحار الأنوار ؛ ج‏74؛ ص 142) ؛ « بر اساس دوستى و محبت كسى كه به انسان احسان كند، آفریده شده است » و از آنجا كه در اصل خداى سبحان خالق و هستى بخش ماست و از سویى همه نعمت‏ها و بركاتى كه در زندگى ما وجود دارد از آن اوست. بنابراین لازم است به اقتضاى تكلیف فطرى خودمان از قادر منّان تشكر كنیم. حال این تشكر باید به چه شكل و كیفیتى باشد؟

انبیاى الهى روشنگر این حقیقت بوده‏اند و نبىّ مكرّم اسلام نیز به نوبه خویش نماز را با این شكل و هیئت خاص به ما معرفى فرموده‏ اند.

بنابراین همان گونه كه پروردگار مهربان هر شب و روز، ما را رهین الطاف و بركات خویش گردانیده است، ما بندگان نیز موظّفیم هر چند ساعت یك بار در برابر محبوب قلب و عزیز دلمان بایستیم و از او نهایت سپاسگزارى و تشكر را بنماییم.

بهترین روش برای جذب دیگران به راه خدایی
بهترین روشی كه از سوی معصومین علیهم السلام برای جذب دیگران به راه خدا معرفی شده این است كه خودمان با اشتیاق و علاقه به احكام دینى اسلام عمل كنیم و همیشه به دستورات دینى پایبند باشیم و در واقع با عمل خود دیگران را به دستور دینى دعوت كنیم به عبارت دیگر احكام دینى را با عمل خود تبلیغ كنیم.

قرآن در سوره بقره مى‏فرماید: « أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُم »( البقرة 44) ؛ «آیا دیگران را به نیكى دعوت مى‏كنید در حالى كه خودتان را فراموش كرده‏اید.»

امام سجاد می‌گوید: خدایا یك حالتی به من بده، كه هركس پشت سر من بد می‌گوید، من خوبی‌اش را بگویم :«مَنِ اغْتَابَنِی إِلَى حُسْنِ الذِّكْر» یعنی كسی غیبت مرا می‌كند من خوبی‌اش را بگویم.

حضرت صادق علیه السّلام فرمود: مردم را با غیر زبان خود (با اعمال و رفتار خود) براه حق دعوت نمائید . باید مردم از شما ورع و كوشش و نماز و اعمال خیر ببینند ؛ كه این روش كاملا جلب‏ كننده است. (بحار الأنوار ،ج‏67 ،ص 303)

البته علت اتخاذ چنین رویكردی نیز كاملا روشن است ؛ چراكه اگر اهل عمل نباشید ولو به ظاهر خود را متعبدهم جلوه دهید تأثیرگذارى شما خیلى كم می شود.

گذشته از اینكه چه بسا اگر حساسیت خاصى به شما پیدا كرده باشند دعوت زبانى شما نه تنها آنها را بیدار و هدایت نمى‏ كند بلكه لجاجت و سرپیچى دیگران را ولو بخاطر ناراحت كردن شما بیشتر خواهند كرد .

حضور افراد فرهیخته و سرشناس در مساجد
یكی از چیزهایی كه اثر دارد این است كه افراد سرشناس به مسجد بروند.

اگر شاگرد اول‌ها در مسجد بروند، باقی شاگردها هم می‌روند. اگر مدیریان و دبیران بروند، این حضور افراد سرشناس خیلی مهم است. یك فوتبالیست معروف اگر نمازش را در مسجد بخواند، تمام علاقه‌مندان فوتبال یاد می‌گیرند. آنها هم می‌روند و مسجدی می‌شوند. این یك مسأله است كه افراد فرهیخته و افراد سرشناس شركت كنند.

خدا در قرآن می‌گوید: زن‌های پیغمبر اگر شماخلاف كنید، عذابتان دو برابر است. چون می‌گویند: زن پیغمبر خلاف كرده است.

امام صادق(علیه السلام) به یك نفر گفت: هر گناهی از هركس بد است، ولی از تو بدتر است. گفت: چرا؟ فرمود: برای اینكه تو منسوب به ما هستی. آن كسی كه سید است با غیر سید فرق می‌كند. می‌گویند: تو از ذریه‌ی پیغمبر هستی. آن كسی كه روحانی است فرق می‌كند با غیر روحانی، تو روحانی هستی. تو تحصیل كرده هستی. بچه مسلمان باید در جریان باشد.

نقش خانواده در نماز و تربیت دینی فرزندان
مسأله‌ی دیگر توجه پدر و مادرها است. قرآن یك آیه دارد می‌گوید: «رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ» (نور/37) مردانی هستند كه تجارت و داد و ستد اینها را از نماز سرگرم نمی‌كند. یعنی اگر وسط تجارت هم هست، صدای «قد قامت الصلاة» را شنید، مغازه را می‌بندد و مسجد می‌رود. این رجال كجا هستند؟ قبل از این «رِجالٌ» می‌گوید: «فىِ بُیُوت‏»(نور/36) آنها در خانه‌هایی هستند كه «أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَع‏»(نور/36) چرا كه اگر خانواده، خانواده‌ی خوبی باشد، بچه هم خوب و نماز خوان می شود.

وسایل غفلت را در خانه‌ها می‌آورند. انواع ماهواره‌ها و نمی‌دانم وسایل عیش و نوش، اینها نمی‌فهمند، متوجه نیستند، كه نسلشان را دارند از خدا جدا می‌كنند.

نقش مادر خیلی نقش مهمی است. در قرآن می‌فرماید: «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ» (الرحمن/19) بعد می‌گوید: «لَّا یَبْغِیَانِ» (الرحمن/20) دو تا دریا آب شور و شیرین كنار هم اینها به هم تجاوز نمی‌كنند، بعد می‌گوید: «یخَْرُجُ مِنهُْمَا اللُّۆْلُۆُ وَ الْمَرْجَانُ» (الرحمن/22)، «بَغی» با غین یعنی ظلم. «لَّا یَبْغِیَانِ» چون ظلم نمی‌كنند، تجاوز نمی‌كنند یعنی آب شیرین در شور نمی‌آید، آب شور در شیرین نمی‌رود، چون این آب‌ها به هم تجاوز نمی‌كنند، «یخَْرُجُ مِنهُْمَا اللُّۆْلُۆُ وَ الْمَرْجَانُ»

در خانه هم همینطور است، اگر زن و شوهر اهل تجاوز نبودند، مادر و پدر خوب بودند «یخَْرُجُ مِنهُْمَا اللُّۆْلُۆُ وَ الْمَرْجَانُ» بچه‌هایشان لۆلۆ و مرجان می‌شوند.

از ویژگی های فطری هر انسانی این است كه در مقابل نعمتی كه دیگران به وی عطا می كند سپاسگذار بوده و تشكر می نماید . فطرت انسان خواهان تشكر از ولى نعمت است

خانه‌ی نمازی، بچه‌اش نمازی می‌شود. نقش پدر و مادر، پدر و مادرها شما كه امكاناتی برای بچه‌هایتان جور می‌كنید این امكانات را در سایه‌ی نماز انجام دهید. اگر نمازت را بی‌غلط خواندی گوشواره می‌خرم. اگر رفتیم نماز جمعه آنجا مثلاً حالا دو چرخه‌ای، موتوری می‌خواهی، لباسی می‌خواهی، كفشی می‌خواهی در راه نماز جمعه می‌خرم.

حساسیّت و جدیّت لازم در امور دینی
گاهی پدر و مادرها می‌گویند: آقا من به او گفتم گوش نداد. دیگر حوصله‌ام نمی‌رسد. خدا گفته: به بچه‌ات كه سفارش نماز می‌كنی باید حوصله كنی. «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها» (طه/132)، «وَ أْمُرْ» امر كن، «أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ» یعنی بچه‌ات را وادار كن نماز بخواند، بعد می‌گوید: «وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها» آیه‌ی قرآن است كه خواندم. یعنی مقاومت كن. نگو: ده بار گفتم گوش نداد.

نقش اخلاق نیكو در جذب مردم
امام سجاد می‌گوید: خدایا یك حالتی به من بده، كه هركس پشت سر من بد می‌گوید، من خوبی‌اش را بگویم :«مَنِ اغْتَابَنِی إِلَى حُسْنِ الذِّكْر» (صحیفه سجادیه/ ص92) یعنی كسی غیبت مرا می‌كند من خوبی‌اش را بگویم.

«ادْفَعْ بِالَّتی‏ هِیَ أَحْسَن‏» (مۆمنون/96) او بدی كرد، من خوبی‌ انجام بدهم. «وَ یَدْرَۆُنَ بِالْحَسَنَة السَّیِّئَةَ» (رعد/22) سیئه و بدی را با خوبی دفع كنم.




طبقه بندی: عمومی، مقالات،
برچسب ها: نماز، پرورش نماز، جذب به نماز، راه های جذب به نماز، عوامل جذب شدن به نماز، نماز و احکام آن، نماز در ادیان،

تاریخ : چهارشنبه 23 اسفند 1391 | 05:16 ب.ظ | نویسنده : مرتضی جلال آبادی | نظرات

  • بک لینک
  • پنجه
  • ضایعات